Dwa duże miasta – Elbląg i Ostróda pod koniec XIX wieku – połączono kanałem żeglownym. I pewnie nie byłoby nic w tym dziwnego, bo przecież w tamtych czasach rozkwit przeżywał transport wodami śródlądowymi, gdyby nie jeden mały niuans. Otóż budowy trasy wodnej poprowadzono przez kilka jezior, między którymi różnica wysokości wynosi blisko 100 m. Różnicę tą jednostki pływające pokonują nie tylko dzięki systemowi śluz wodnych (standardowe rozwiązanie stosowane na wielu rzekach spławnych), ale co ciekawe – również dzięki systemowi pochylni. I to jest właśnie największa niespodzianka i atrakcja zarazem. Otóż za pomocą specjalnych wozów i układu lin i kół linowych – jednostki pływające przeciągane są przez niewielkie wzniesienia.
Ten niezwykły system hydrotechniczny funkcjonuje niemalże bez przerwy od XIX w., stanowiąc kiedyś podstawę lokalnego transportu, łącząc Ostródę z Elblągiem i dalej z Bałtykiem. Obecnie jest to niezwykła atrakcja turystyczna, niemalże oblegana w sezonie letnim. Ale nie ma się co dziwić – przecież statek przetaczający się po trawiastym wzgórzu to niecodzienny widok.
Płynąc po zielonej trawie statkiem warto również przyjrzeć się niewielkim budynkom zlokalizowanym przy kanale, przy pochylniach. Warto zauważyć, że cały ten system ma zasilanie … wodne, nie elektryczne. Przy budynkach zlokalizowane są całkiem spore koła wodne.
Najciekawszym turystycznie odcinkiem Kanału Elbląskiego jest odcinek Buczyniec – Elbląg. Wycieczka systemem pochylni linowych oraz jeziorem Drużno trwa ok. 5 godzin.
Ciekawe strony internetowe:
http://www.zegluga.com.pl/ – strona internetowa – Żegluga Ostródzko – Elbląska
Przybliżona lokalizacja GPS:
Biuro firmy: Żegluga Ostródzko – Elbląska (bilety)
Pochylnia Buczyniec