Mosty w Tczewie – przez Wisłę obecnie funkcjonują dwa – jeden przeznaczony do obsługi ruchu kolejowego (dwukierunkowy, dwutorowy, czynny) oraz drugi – do obsługi ruchu drogowego i pieszego (w chwili obecnej – niestety w remoncie kapitalnym, co uniemożliwia podziwianie go „od środka”).
Jako pierwszy powstał w 1857 r. obecny most drogowy. Wówczas jednak pełnił podwójną funkcję – obsługiwał zarówno ruch drogowy, jak i kolejowy. Dzisiaj jest to zabytek inżynierii budowlanej (dla autora – inżyniera – pierwszej klasy), który był niezwykle nowatorski w chwili powstania, a efekt przerastał wówczas najśmielsze oczekiwania. Ówcześnie był to najdłuższy most w Europie, długości ponad 837 m.
Szybko jednak się okazało, że pierwszy most nie zapewni oczekiwanej wydajności w ruchu. Już 1891 r. wybudowano drugi most, oddalony od pierwszego raptem o 40 m. Od tej daty zmieniło się pierwotne przeznaczenie mostu i do dnia dzisiejszego (no – z uwzględnieniem przerwy remontowej) jest użytkowany przez zmotoryzowaną część społeczeństwa.
Powodzie – konieczność zabezpieczenia okolic przed kolejnymi klęskami powodzi spowodowały konieczność budowy nowych wałów przeciwpowodziowych, które zlokalizowano ok. 200 m bliżej Lisewa (prawa strona Wisły, co z kolei wymusiło przebudowanie obydwóch mostów, wydłużając każdy o blisko 250 m. W ten sposób mosty w Tczewie długością przekroczyły już 1 km.
Historia lubi płatać figle, więc Pruskie konstrukcje po zakończeniu I wojny światowej przypadły Państwu Polskiemu. Polskie władanie nie trwało jednak zbyt długo, bowiem przeprawy przez Wisłę były jednym z pierwszych celów nazistów. Wprawdzie polskim saperom udało się w znacznym stopniu uszkodzić obydwie konstrukcje, jednak okupanci w ekspresowym tempie przywrócili pełną sprawność mostu kolejowego. Drogowy – pozostał jednak zniszczony. Koniec wojny – hitlerowcy wysadzają most kolejowy i w Tczewie nie ma już stałej czynnej przeprawy przez Wisłę. Polskim służbom udało się uruchomić prowizorycznie naprawiony most na początku 1947 roku – niestety funkcjonował jedynie 16 dni, gdy uszkodziła go kolejna powódź. Dopiero od 1959 roku konstrukcja mostów funkcjonuje bez zmian do czasów obecnych. Przy czym, z uwagi na zły stan techniczny, w 2011r. most drogowy został całkowicie zamknięty dla ruchu pieszego i kołowego.
Zawiłe są losy tczewskiej przeprawy …
Zwłaszcza, że mimo wielkiego uroku, most sprawia wrażenie „improwizowanego”. Obecnie konstrukcja mostu drogowego składa się z 12 przęseł o aż 5 typach konstrukcji. Że to się wszystko kupy trzyma …
Ciekawe strony internetowe:
http://most.tczew.pl/ – strona mostu w Tczewie (piękne zdjęcia – koniecznie)
https://www.tcz.pl/ – Internetowy Serwis Informacyjny Miasta Tczewa
Przybliżona lokalizacja GPS:
Wjazd na most drogowy od strony Tczewa