Mosty kolejowe w Stańczykach

W niewielkiej wiosce Stańczyki można podziwiać pozostałości przedwojennej linii kolejowej łączącej Gołdap i Żytkiejmy – dwa mosty o konstrukcji żelbetowej, 5-cio przęsłowej. Mosty te, wybudowane równolegle, przekraczają w Stańczykach niewielką rzekę Błędziankę, która biegnie w ogromnej dolinie. I dlatego wzmiankowane konstrukcje mostowe należą do najwyższych konstrukcji w Polsce i nie tylko. Mosty mają prawie 37 m wysokości i ponad 180 m długości. Linia funkcjonowała do końca XX wojny, aż w 1945 r. żołnierze zaprzyjaźnionej Armii Czerwonej w ramach tzw. „trofiejnego” zdemontowali całą linię łącznie z szynami i wszystkimi elementami złącznymi i wywieźli „zdobycz” gdzieś wgłąb Związku Sowieckiego.

Ciekawa jest również sama architektura mostów. Mosty przypominają raczej rzymskie akwedukty niż typowe współczesne rozwiązania.

Dzisiaj mosty w Stańczykach to przede wszystkim atrakcja turystyczna, ale nie tylko. Konstrukcje mostu upatrzyli sobie bowiem również miłośnicy sportów ekstremalnych (typu bungee).

Pozostałości linii kolejowej to nie tylko te mosty. To również doskonale zachowane w lasach nasypy i wały po których wcześniej prowadzone były tory kolejowe, a także szereg mniejszych mostów i wiaduktów na tej trasie. Nie mniej – te dwa w Stańczykach są najbardziej imponujące.

 

Ciekawe strony internetowe:

http://mazury.info.pl/– „absolutnie” wszystko o Mazurach

 

Parking w pobliżu mostów

54°17’44.3″N 22°39’25.0″E

54.295636, 22.656938